Molemminpuolinen yllätys

Istuin hiljaa lintujen ruokintapaikalla, sillä olin ollut kuvaamassa sinitiaisia. Ajattelin jo siirtyväni kylmästä tuulesta sisätiloihin, mutta jokin tunne sisälläni sai minut kuitenkin jäämään.

”Odotellaan nyt vielä hetki”, ajattelin.

Kannatti odottaa. Olin oikeassa paikassa oikeaan aikaan, ja vieläpä kamera kourassa.

Squirrel

Yhtäkkiä huomasin oravan lähestyvän talon kattoa pitkin! Se ei huomannut minua, sillä olin aivan paikoillani ja liikkumatta, piilossa rakennelman takana. Orava hyppeli tottuneesti harkkokasan juurelle. Sain kuin sainkin otettua siitä yhden onnistuneen otoksen noin metrin päästä, ja vieläpä manuaalitarkennuksella.

Tilanne kesti ehkä sekunnin ja oli hetkessä ohi kuten alla oleva, vähemmän onnistunut kuva ehkä kertoo. Oli siis onni että havaitsin sen etukäteen, jotta sain edes muutaman sekunnin aikaa valmistautua.

Squirrel

Oravaparka oli koko tilanteesta sangen yllättynyt (kuten minäkin), eikä ilmeisesti meinannut kerrasta ymmärtää että sen edessä todellakin istui joku! Se nimittäin yritti vielä uudestaan kiivetä syömään, kunnes tajusi tilanteen ”vakavuuden” ja kiiruhti pois. 😀

En ole tainnut aiemmin ottaa yhtäkään oikeasti hyvää kuvaa oravasta (tai oikeastaan mistään muustakaan luonnossa elävästä nisäkkäästä), joten tämä on siksi niin merkittävä otos. Tänä kesänä minulla onkin tavoitteena kunnostautua myös luontokuvauksen saralla, ja saada edes yksi kunnollinen kuva jostakin lähimetsien hirvestä. Ne ovat lapsesta asti kiehtoneet minua tosi paljon.

Olen talven aikana mm. seuraillut niiden jälkiä lumessa jotta saisin edes jonkinlaisen kuvan hirvien reiteistä ja elinpiiristä, sekä lukenut niistä. Saa nähdä miten tavoitteessani onnistun. 🙂

Oletteko te asettaneet itsellenne kesäksi tavoitteita?

rakkaudella

12 kommenttia artikkeliin ”Molemminpuolinen yllätys

  1. Vau, carpe diem! On hänellä kyllä niin suloisen pöllämystynyt ilme 😀

    Ei tavoitteita kesäksi, ei suorittamista, ihan vaan laiskottelua ja mukavaa mieltä.

    Tykkää

  2. Orava näyttää ihan siltä, että sillä olis noussut korvat silkasta säikähdyksestä pystyyn :). Ihan superkiva kuva. Ja pistää kyllä taas nostamaan hattua luontokuvaajille, jotka tunnista toiseen odottaa sitä täydellistä tilaisuutta, jota ei ehkä sillä, eikä seuraavallakaan kerralla tule, mutta sitäkin enemmän palkitsee, kun joskus se täydellinen otos onnistuu. Menee melkein kylmät väreet, kun mietin, kuinka hienoa varmasti kuvata vaikkapa karhu tai joku.

    Mutta hirviä en kyllä uskaltais lähteä väijymään. Hrrr. Ne on mun mielestä niin hirveän isoja ja pelottavia. Pururadalla tuli kerran lenkillä ollessani yllättäen vastaan kolme isoa hirveä ja meinasin oikeasti kuolla säikähdyksestä, kun en osannut odottaa sellaisia siellä olevan. En oikein tiennyt mihin olisin pinkonut, vaikka hirvet jähmettyikin paikalleen. Voi olla, että kuvittelin, mutta kyllä mun mielestä näytti, että niitten sieraimista olis tullut ”sauhua” (no tuskin sentään :D), kun jäivät mua tuijottamaan. Hrrrr. Jos olis ollut kamera mukana, se olis korkeintaan tipahtanut käsistä..

    Tykkää

    • Kiitos! ❤ Olen sattunut näkemään karhun kerran luonnossa, taisin olla ala-asteella. En tiedä kumpi pelästyi enemmän, nuori karhu vai nuori minä. 😀 Mutta juu, kyllä luontokuvaajat istuvat hurjia aikoja näkemättä välttämättä yhtäkään eläintä. Ja vaikka jonkin näkisi, on eri asia saada siitä kuva. 😀
      Oi että, oletpa ollut (minun silmiini) onnekas kun olet törmännyt lenkilläsi hirviin! On se kyllä varmasti ollut vähän pelottavaakin kun ne on niin hurjan isoja, mutta eipä ne mitään tee. Ihmettelevät vaan toista kulkijaa tai pinkovat itse karkuun. 😀 Tosin voivat olla hiukan äkäisiä jos niillä on pieniä vasoja, mutta muuten täysin vaarattomia. Ehkä se "sauhu" olikin vaan tuiki tavallista höyryävää hengitystä..? 😉

      Tykkää

Kommentti ilahduttaa aina ❤

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s