DIY-meikkipussi omalla printillä

Sain meikkejä pöydältä siivotessa idean uudesta meikkipussista. Meikkaan nykyään aika harvoin, mutta silloin kun sitä teen olisi kiva että ne saisi helposti siivottua myös pois ja välineiden on lisäksi kuljettava näppärästi mukana. Edellisen kaupasta ostetun pussukkani idea on muuten osoittautunut todella toimivaksi, mutta se on hiukan liian pieni ja tavarat saa sullomalla sulloa sinne. Inhoan pelata tetristä etenkin silloin kun on kiire, joten päätin tehdä uuden ja vähän isomman hyödyntämällä edeltäjänsä ideaa. Vanha pussukka näyttää tältä:

Sitten hetken ajatusta pyöriteltyäni sain idean käyttää koulussa itse suunnittelemaani ja painamaani Kettu -printtiä. Printin suunnittelu ja kankaalle painaminen oli monivaiheinen prosessi, mutta tosi hauskaa ja mielenkiintoista! Se on nimittäin painettu tälle pellavakankaalle silkki/seripainomenetelmää käyttäen, eli kehyksiin pingotetun seulakankaan läpi. Jos tahdot tietää tästä menetelmästä lisää, niin Wikipediassa on hyvä artikkeli kyseisestä tekniikasta!

img_3767

Pellava sopiikin erittäin hyvin materiaaliksi myös tähän pussukkaan. Mittoja mietin jonkin aikaa ja yritin paperille järkeillä jos jonkinnäköisiä ohjeita ja kuvia, jotta saisin paremmin jäsenneltyä sen myös omassa päässäni. Jälkeenpäin ajateltuna olisi ollut helpompaa etsiä valmis ohje, mutta tunnetusti harvemmin tulee mentyä sieltä mistä aita on matalin. 🙂 Tykkään vaivata päätäni soveltamisella ja ongelmanratkaisulla, joten siksi monesti yritän ensin itse ja sitten vasta etsin ohjeen tai pyydän apua jos ei onnistu.

img_3776

Mittasin ja leikkasin kankaasta sopivat palat lankasuoraan. Vaihe ei suinkaan ollut ihan näin yksinkertainen, sillä mittaaminen oli haastavaa kun kuvio piti saada asemoitua oikeaan kohtaan. Jälkeenpäin tuli mieleen että olisin säästynyt paljolta, kun olisin vaan voipaperista leikannut kaavan ja sen avulla hahmottanut oikeat kohdat… Mutta oppi käy erehdyksen kautta. 🙂 Jälkiviisaus kunniaan! Seuraavalla kerralla teen sitten niin.

Taittelin saumavaroja ja neulasin ne, kunnes tajusin että vetoketju kannattaa ommella ensin (tai näin ainakin muistelisin). Neulat irti ja vetoketjua valitsemaan ja asettelemaan. Minulla on äitini joskus keräilemiä vetoketjuja muovikassillinen, ja siellä on kyllä tosi kivan värisiä versioita ja eri mittaisiakin. Muutama piilovetoketjukin löytyi, mutta ne olivat väärän mittaisia ja värisiä. Valitsin tähän mittansa puolesta sopivan valkoisen vetoketjun, jonka ketjuosa on kullan sävyinen. Vetoketju olisi ollut parempi ommella siihen tarkoitetulla paininjalalla, mutta koska en tiennyt sellaista olevan niin ompelin sen ihan tavallisella. Jälkeenpäin sain kuulla että se vetoketjupaininjalkakin meillä on.

img_3793img_3787

Alkuperäisessä meikkipussissa on tarranauha jolla se pidetään kasassa, mutta minulla ei sattunut sellaista olemaan joten päädyin nappiin. Minusta se sopii ihan hyvin tuon vetoketjun kanssa ja toimii hyvin. Ompelin myös kuminauhan meikkisutien pidikkeeksi samaan tyyliin. Tämä on ollut tosi kätevä ominaisuus, koska aiemmin minua otti päähän pitää suteja samassa pussissa meikkien kanssa. Jokainen joka on joskus näin tehnyt varmaan tietää miten siinä käy, kun poskipuna tai puuteri hajoaa ja leviää sinne sutien sekaan. 😀

Tässä kuvia valmiista pussukasta:

img_4055img_4059img_4061img_4062img_4076img_4080img_4086img_4101

Sivusaumat näyttää hassulta, kun olen loppusilityksessä ilmeisesti silittänyt vain suoraan tuon pussukan päältä, joten sinne on jäänyt omituiset taitteet. Mutta olkoon!

Lopputulos ei todellakaan ole täydellinen ja virheitä riittää, mutta se ei haittaa. Se on minun tekemäni ja minun näköiseni. Pääasia omasta mielestäni on, että uskaltaa tehdä ja yrittää vaikka virheitä tulisikin. En ole koskaan aiemmin ommellut oikeastaan minkäänlaista pussukkaa, mutta muutaman koristetyynyn päällisen kylläkin. Niissähän on vähän sama idea. Tämän kanssa oli ongelmaa jos jonkinlaista, ja välillä ompelukonekin (yllätys yllätys) temppuili. Parasta on se tunne, kun saa tehtyä jotain valmiiksi asti vaikeuksista huolimatta! Monta asiaa tekisin seuraavalla kerralla toisin, mutta tästä en korjaisi mitään. Se on täydellisen epätäydellinen, kuten minäkin! 🙂

Rakkaudella, Anna

/ Hello! Here is a DIY-bag for make up. I have one of these already and it’s great, but it is too small so I decided to do one by myself. I did it from linen and there is also a Fox-print that I’ve designed and screen printed to the fabric in school last year. It was fun! I’ve never been good at sewing, but I think it’s more important to dare to try something and not be afraid of mistakes. I had many difficulties with this, but now it’s ready. The result is far from perfect and so am I! 🙂

With love, Anna 

Mainokset

2 kommenttia artikkeliin ”DIY-meikkipussi omalla printillä

Kommentti ilahduttaa aina ❤

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s